De första sommardagarna

Idag var det över 20 grader när jag var på väg till Hälsovetarbacken för att skriva klart uppsatsen. Och så här såg det ut innan någon gick lös med en gräsklippare på backen. Maskrosor må vara ogräs när de växer på fel ställe, men här är det ju som vilka vackra blommor som helst!

Igår var vi ut till kolonin och jobbade lite. Bland annat var det dags att plantera ut kryddväxterna. Här syns rödbladig basilika, mynta och dill.

Fjolårets paprikaplanta fick komma ut solen. Den har redan 7 (!) paprikor, nu är det bara att vänta på att de mognar i solen 🙂

Mina kronärtskockor är snart uppätna av skadedjur (jag gissar sniglar). Vi spred ut lite äggskal och jag lämnade lite ölfällor men jag  måste nog sprida ut kalk eller aska längs raderna om jag ska vinna detta krig! Andra mordmetoder?

2 kommentarer

Filed under odling

2 responses to “De första sommardagarna

  1. Du ska tvätta ur äggskalen och spara dom och krossa dem i större bitar och göra en ordentlig mur runt plantan då kommer de inte över, inga luckor med jord.

  2. Alltså kan man spara paprikaplantan till nästa år? Fick en planta som är pytteliten och den tänkte jag nästan slänga…..

Kommentera

